Konstnärer under renässansen
Ungrenässansen
• Cimabue, 12-1300-tal, italiensk konstnär under ungrenässansen
• Giotto, 1300-tal, lärling till cimabue, stärkt realism, kristus begråtes – arenakapellet i Padua, teaterintresserad, la vikt vid komposition, bryter upp stelhet, landskap, uttryck i ansikte, mer natur/landskap/omgivning, första som målade efter modell – syns i tyngden i hans tavlor, bildade en skola som följs av siennaskolan i Italien ( buttio, mattini)
• Buttio ⎬
• Mattini⎬ elever vid siennaskolan, efterträdare till giottos akademi, de målade mycket landskap, ökad realism
• Brunelleschi, centralperspektivets upptäckare,
• Massaccio, kompposition, snabb på centralperspektivet
Högrenässansen
• Leonardo da Vinci, universalgeni, inleder högrenässansen med nattvarden, använder centralperspektivet och jobbar mycket med kompositioner och psykologi, det hela bygger på verklighetsstudier
• Michelangelo, universalgeni, börjar som skulptör fortsätter som målare och slutar som arkitekt. Fick uppdraget att måla sixtinska kappellets tak och därefter också en vägg, skildrar skapelseberättelsen, första manjeristen, fascinerad av antiken. Hans målningar har tydliga influenser från hans kunskap om skulptering i utformandet av människokroppen
• Rafael, universalgeni. ”Skolan i Aten” visar ett harmoniskt centralperspektiv där Rafael har skildrat antikens stora profeter med personliga uttryck och psykologin av var och en kommer fram i verket.
• Holbein, målade henrik VIII, typiska renässansporträtt, kraftfull realism och makt
• Van Eyk, bland de första att använda oljemåleri, otroligt duktig på detaljer som kläder och textilier, skildrade borgarskapet i flandern/antwerpen
• Van der Weiden, lärling till Van Eyk, tar in psykologi i måleriet
• Tizian, så pass populär att ingen hänsyn behövde tas för försköning av personer i porträtt. Hade personliga och ärliga porträtt som specialitet.
Nordeuropa under renässansen
• Dürer, tysk, kändast av nordeuropas konstnärer. Väldigt inspirerad av samtida italienska konstnärer. Utvecklade kopparsticket, gjorde noggranna naturstudier, personlig prägel på motiv ex. ”målarens mamma”
• Bosch, flanderns surrealister och manjerister, verkligheten var inte i centrum kommer till uttryck i Boschs sätt att sätta ihop flera realistiska detaljer som t.ex. människokropp och fågelhuvud, hans mål var att skapa en trovärdig bild av fantasin, studerade naturen noga
• Brueghel, Bosch kompis, inne på samma spår
• Grünewald, personlig, skildrade kristus som tärd och lidande istället för att förhöja och förstärka hjältestämpeln.
Senare/i högrenässansens kölvatten
• Parmigianino, manjerist, känd för sitt verk ”madonnan med den långa halsen” där hans fascination för svanar spelar en viktig roll i utförandet av kvinnans hals, använder sig av värdeperspektiv. Intresserad av speglar och naturkunskap.
2/17/2009
17.41 sammanställning
Sökord:
brueghel,
cimabue,
clara,
da vinci,
dürer,
giotto,
grünevald,
historia,
konstnärer,
livsviktigt,
massachio,
michelangelo,
rafael
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Festligt!
Skicka en kommentar